Mówiąc o dużej konkurencji, najczęściej myślimy o handlu detalicznym. Z punku widzenia odbiorcy detalicznego najbardziej przecież zauważalne jest powstawanie coraz nowszych sklepów przyciągających nowych klientów. Niestety ta sytuacja niekorzystnie odbija się na dotychczasowych obiektach handlowych, które muszą się swoimi dotychczasowymi klientami podzielić z nowopowstałą konkurencją. Podobna sytuacja dotyczy również właścicieli niewielkich firm usługowych, które borykają się również z podobnym zagrożeniem.
Konkurencyjne warsztaty i myjnie samochodowe
Mimo, że zgodnie z informacjami podawanymi przez środki masowego przekazu i Główny Urząd Statystyczny – corocznie zwiększa się liczba samochodów rejestrowanych w Polsce, firmy trudniące się branżą samochodową, wcale nie odczuwają tego wzrostu. Wydawałoby się, że zwiększająca się liczba pojazdów będzie generowała większe zapotrzebowanie na usługi związane z branżą motoryzacyjną. Tymczasem właściciele warsztatów samochodowych, stacji diagnostycznych, zakładów wulkanizacyjnych, myjni samochodowych i innych, wcale nie stwierdzają, że ruch w ich zakładzie jest istotnie zwiększony. Powodem owej stagnacji jest zapewne rosnąca konkurencja ze strony nowopowstających warsztatów i innych punktów związanych z branżą motoryzacyjną.
Problem ten jest też nierzadko powodem do znacznego obniżenia opłacalności prowadzenia wspomnianej działalności gospodarczej, a w skrajnych przypadkach – nawet do całkowitego zamknięcia zakładu. Właściciele przedmiotowych zakładów zmuszeni zostają do prowadzenia intensywnych działań promocyjnych, których celem jest nie tylko zwiększenie popularności swojej firmy, ale przede wszystkim wyprzedzenie konkurencji w pozyskiwaniu nowych klientów. Na tym etapie działań reklamowych stosowane są bardzo zróżnicowane narzędzia marketingowe, takie jak cukierki reklamowe dla klientów zakładu, gadżety reklamowe, ulotki promocyjne i wiele innych.
Programy lojalnościowe dla stałych klientów
Bardzo dużo zakładów usługowych stosuje tak zwane programy lojalnościowe. Najczęściej polegają one na możliwości skorzystania z darmowej usługi po wcześniejszym uzbieraniu określonej liczby punktów (naklejek, pieczątek) otrzymywanych po każdorazowym korzystaniu z pracy zakładu. Bardzo często klienci razem z punktami otrzymują cukierki reklamowe, które mają wpłynąć na ocieplenie wizerunku firmy i zwiększenie zaufania klienta do jej usług. Bardzo często wspomniane cukierki reklamowe stanowią element poczęstunku dla klienta, który w oczekiwaniu na samochód (myty lub naprawiany) może dodatkowo wypić darmową kawę lub herbatę.